Mulanya disini ~ part 2

sambung blk cerita yg haritu eh...mcmana aku bleh terjebak dlm dunia baking membaking ni....(aceli laki aku pesan suh cek brg2 dapo yg dah xde...esok kang bole beli..iyelahkan raya cina kedai tutup lama..yg merana kang kita org2 melayu...hehhehe) tp jejari daku ni sbuk plak nak bercerita...hehehehe.....back to d' storilah....


Dolu aku hanya membantu @ kdg2 kena paksa...hahhahaha...tulung arwah makcik kita buat sekut raya..dah nama menumpang ddk dgn dia kenalah tolongkan..nak harapkan aku xdenyelah...nnt tangan kaso..huhuuhu..ada ke patutkan, sbb tulah mak aku pelangkung aku dgn kayu api sbb aku suka melawan..hehehhee..time kecik2 dululah...biasalah time anak dares yg yg kontrol jelita jek...jelita ke? hahahhahaha.....





Arwah makcik aku serba serbi pandai..menjahit, mengait, memasak..bukan takat masak2 lauk hari2..masa aku tunang dulu pon arwah makcik aku yg masak..masa aku kawin pun dia yg sbuk2 siapkan hidangan utk makan berdamai..takat kek, kuih talam, sekut...gitu2 jek dia buat...time tu bila dia kata ' tulis, tengok apa yg cik buat..nnt nak bikin senang....' tp time tu aku cuma tengok ajelah..tulun2..godak2 kacau tu jeklah...bila dia bising aku kata 'ala cik ada'......tp bila dia bising2 tahap high volume... dr aku tolong tengok...tolong basuh bekas2..... last2, smpailah aku yg bancuh dr mula smpailah siap...dari aku tak tau apa2 sampailah aku pahamlah sikit2 bolelah dr xde ...tp x dptlah nak lawan hasil tangan arwah makcik aku...



 




Paling menguda jiwa dan raga... sekut paling pames abad ini.. time raya ramai yg carik..dolu2 org tertentu jek yg tau bikin..aku pun x tau dia belajo dr mana..dkt 10 tahun tau sekut ni..cuma baru2 ni jek pemes kat sini..korang agak sekut apa? bangkit....no..no..no...tart? pun tidak...nama sekut tukan 'FRAMBOZEN KENARI'.... ha....terpanjat boboi...kan....dolu2 aku manalah reti belog2 ni segala..ni pon baru 3 hari aku bikin...hahhahaha.... ada gak aku google...d'origional resepi yg mula2 ltkkan sini....kalo korang rajinlah cuba cari nama 'dmaslily' siapakah itu...jeng2.....nickname aku time muda remaja dulu...time ber yahoo segala..asl plissss...hahahhahaha...adalah hamba Allahni yg meletakkan resepinya di dlm ini...Alhamdulillah dgn perkongsian itu ramai dah yg buat bisness sekut raya ni kan...termasuklah aku...hehehhehe...muga2 keberkatannya memberi cahaya pd arwah makcik aku disana... Alfatihah.....










Bila dia dah pergi...mulalah kita semua rasa kehilangan....aku mcm menyesal x dengor kata2 dia dulu..resepi2 dia berbuku2 tinggal gitu jek..time tu anak2 dia kecik2 lg semua msh sekolah..aku pon time tu lom minat sesangat baking2 segala ni..buat pun time raya, kenduri kendara jek.... iyelah adik beradik ramai..kalo beli mmg x sempat nak bg org.. sendiri jek yg makan...kalo buat sendiri tu muai kan..sejenis sekut buatlah 2 balang beso..makan smpai kembung..hahahhahaa...xdelah ipar2 aku suka songlap.....mak aku pun sbuklah bungkuskan utk cucu2 kesayangan..d'end sedara yg lambat dtg makanlah sekut kering..huhuhu....

Minat aku datang kembali..jiwa aku meronta2 ingin memasuki dunia baking ini bila............


 
tubikontiniuw....

4 comments:

  1. Replies
    1. terima kasih cudi membaca...pasti ada sambungannya insyaallah...:)

      Delete
  2. waa..kak lily dah ade blog..bestnya! selamat datang ke dunia blogger kak lily..rajin2 update ye..hehe..(^_-!)

    ReplyDelete