Mulanya disini ~ part 4

Bila anakku mula berusia 4 tahun, masa luangku semakin bertambah...budak dah besarkan..dah pandai berdikari xdelah kita pandang dia 100% sangatkan..aku dah mula x reti  duduk diam...dlm pada itu adalah juga gatal2 amek tempahan jahitan...tp bukan baju sbb jahit baju mmg x pandai sgt..sbb mestilah nak selesakan..aku pon bkn ada msk mana2 kelas jahitan..ni pon aku msh ingat sbb ms berusia 13thn aku dah pandai jahit baju sekolah sendiri sbb tunggu mak aku lambat betul siap...maklumlah adik2 masih kecil masa tu...mula2 mak potong aku jahit..last2 dgn tunjuk ajar mak aku dah pandai potong n jahit sendiri..cuma kat leher jek aku x pandai n sampai sekarang pun x pas2..hahahahha kjp beso kjp kecik..ekekekekeke...kalo takat utk anak, adik2 n diri sendiri lepaslah...lg pon mesin jahit kat rmhku tu dah mcm tukun ikan..x berusik..hik2....tp kalo jahit langsir xpe...yg penting gantung x jatuh.. lg pon mmg aku yg sediakan langsir utk rmh mak kat kg...dlm gedik2 menjahit tu adalah gak yg menempah...mulalah beli buku2 jahitan buat  rujukkan...bolelah buat isi masa lapang...;p (ehh....ni bukan citer pasal bakingkan....hehehehehe..makcik suka tau koner2 citer...;p)
Bulan puasa.... laki aku mmg antu karipap....ngan aku2 sekali..sng n simple...kalo beli kat bazaar ramadhan kdg2 sedap...kdg2 basi..kdg2 masin..mcm2lah kdg2...timbul plak rasa kesian kat dia...dlm padatu buatlah karipap utk mkn2 jek...peking kecik2 5 ketul 1 paket...buat, tahanlah utk stok seminggu kan senang nak makan goreng jek...pssttt...nak citer ni laki aku pandai kelim karipap tau....kelim dia lg cantik dari aku...hahahahhaa....tu yg dia kerek semacam...n aku ameklah kesempatan...nak buat tolong kelim..ekekekeke...sbb dia mkn byk dr aku... ;p apa nak heran time dia budak2 dulu selalu kena tolong mak dia buat kuih utk jualan...
Nak jadikan cerita 1 haritu time nak buka puasa aku tgh sbuk buat persediaan kat dapo..tgh m'gureng karipaplah ni ada jiran aku kak T dtg rmh...dia dtg hantarkan makanan utk berbuka dlm acara balas pinggan..hehehhee....dia ni mmg biasa dgn aku..terus jek msk kat dapo...
'eh ko goreng apa..mcm bes jek..terus dia capai karipap panas msk kat mulut dia..
' x puasa eh' 
'cuti' laju jek dia jawab....
'ko beli kat mana? sedap arr....' bila dia t'pandang plastik bekas karipap....
'x belilah kak..lili buat sendiri...'
'ada buat lebih...bg akk..'  x smpat aku jawap dia terus selongkar esbok aku...
'eh akak amek tau..mak akak ada kat rmh tu...'
dia blah mcm tu je buat aku terkebil2.....
Mlmnya dia dtg lg...
'belen2 dlm esbok ko tu bg kat akak..mak akak suka..dia nak blk mlm ni..'
x sampai hati pulakkan dah org tua yg mintak..aku bg jeklah semua belen karipap yg dlm esbok aku....
Esoknya dia dtg lagi..
'lili ko buatlah..akk jual..akk dah bgtau jiran2...'  cepat betul promoter x bertauliah ni buat promosi...
'akak ni...'
bila d' pujuk2 aku pon bersetuju....ia berterusan sampailah hari raya..x menang tangan aku menyediakan tempahan2 ni..maklumlah hari raya ramai sedara mara bertandangkan...rumah terbuka pun byk...mungkin rezeki aku....Allahamdulillah..hari2ku pun dah semakin sibuk..
Adakah Tuhan dah tunjukkan aku jalan....
tubikontiniuw....






2 comments:

  1. terima kasih byk2 lah kat promoter tu kan lili!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggulah cerita kena tipu dgn promoter plak...huhuhuhu

      Delete